Skip to content
POLSKA MARKA
SAMOCHODÓW
ELEKTRYCZNYCH
POLSKA MARKA
SAMOCHODÓW
ELEKTRYCZNYCH
POLSKA MARKA
SAMOCHODÓW
ELEKTRYCZNYCH
POLSKA MARKA
SAMOCHODÓW
ELEKTRYCZNYCH

Izera – samochód z Jaworzna

(dane lokalizacyjne)

W Jaworznie powstanie fabryka polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Decyzja o lokalizacji inwestycji zapadła 15 grudnia 2020 roku. Memorandum w sprawie współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę nowoczesnego zakładu produkcyjnego podpisali: Michał Kurtyka – Minister Klimatu i Środowiska, Piotr Zaremba – Prezes ElectroMobility Poland, Janusz Michałek – Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Jakub Chełstowski – Marszałek Województwa Sląskiego, Józef Kubica – Regionalny Dyrektor „Lasów Państwowych” i Prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Produkcja w planowanej jaworznickiej fabryce ma ruszyć w roku 2024.

Projekt

Izera, wytwarzana przez ElectroMobility Poland S.A., ma stanowić polską odpowiedź na nieuchronne odejście od produkcji samochodów o napędzie spalinowym i zastąpienie ich pojazdami elektrycznymi. Powstająca obecnie na rynku nisza, daje szanse na wypromowanie polskiej marki motoryzacyjnej, opartej całkowicie na technologiach elektromobilnych. W prace nad polskim samochodem elektrycznym będzie zaangażowany polski potencjał naukowy – szczególnie instytutów wchodzących w skład Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Produkcja samochodów w fabryce Izery w Jaworznie ma ruszyć w roku 2024. Pierwotnie taśmy produkcyjne opuszczać będzie model o nadwoziu hatchback, a w dalszych etapach wdrożone zostanie kombi oraz SUV. Docelowo poziom produkcji osiągnąć ma poziom 200 tys. egzemplarzy rocznie. Izera ma być przystępnie cenową, atrakcyjną pod względem technologicznym i designerskim, marką.

Teren

Fabryka samochodów elektrycznych Izera stanie w Jaworznie na działce o powierzchni 118 ha, stanowiącej własność Skarbu Państwa. Nieruchomość usytuowana jest w rozwidleniu ul. Wojska Polskiego i Obrońców Września 1939. Teren ma charakter typowego pogórniczego „brownfield” (zdegradowany teren poprzemysłowy).

Od 1960 aż do 2000 roku prowadzono pod powierzchnią omawianej nieruchomości eksploatację górniczą (w tym płytką systemem upadowych). W rejonie prowadzono również odkrywkowe wydobycie piasku (była piaskownia Jęzor). W centralnym punkcie działki usytuowane było urządzenie podsadzkowe byłej KWK „Jan Kanty”. Natomiast niemal 50 ha zajmowały osadniki wód dołowych wspomnianej kopalni, gdzie zgromadzono blisko 1,5 mln m3 mułu. Obszar od lat 80-tych ubiegłego wieku podlegał licznym zabiegom rekultywacyjnym, których nigdy jednak nie zakończono sukcesem.

Teren inwestycyjny graniczy bezpośrednio z ul. Wojska Polskiego oraz czynną przemysłową linią kolejową. Stosunkowo niewielka odległość od węzła Jęzor (S1/DK79) oraz węzła Brzęczkowice (A4/S1), a także połączenie przemysłowej linii kolejowej z magistralą E30, sprawia, iż jest to aktualnie jeden z najlepiej obsługiwanych komunikacyjnie niezagospodarowanych terenów poprzemysłowych w regionie.

Gmina konsekwentnie od lat w dokumentach planistycznych wskazywała omawiany obszar do zagospodarowania w kierunku produkcyjnym i usługowym, zgodnie z jego funkcją od lat 60-tych ubiegłego wieku. Znajdowało to swój wyraz w kolejnych edycjach Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Jaworzna. W roku 2020 Gmina przystąpiła do sporządzenia planu miejscowego, który przywraca możliwość lokowania na tym terenie strategicznych inwestycji o znaczeniu regionalnym.

Inwestycja nie będzie uciążliwa dla mieszkańców, ponieważ najbliższe obszary zabudowy mieszkalnej znajdują się w odległości ponad 600 m od działki inwestycyjnej i są oddzielone od niej pasem zieleni izolacyjnej.

Zatrudnienie

Fabryka Izery zatrudniać ma bezpośrednio ponad 3 tys. pracowników o szerokim spektrum specjalności i zróżnicowanym poziomie wykształcenia. Dodatkowo spodziewane jest 12 tys. miejsc pracy u kooperantów i dostawców. Część firm kooperujących z pewnością dążyć będzie do lokalizacji w pobliżu głównego zakładu (na terenie Jaworzna, Sosnowca i Mysłowic).

Skip to content